Januari 2024!
Januari, och starten av en ny
termin. Vårterminen brukar alltid gå så fort med alla lov och röda dagar. Är
härligt att ljuset börjar komma tillbaka även om vi är mitt inne i vintern. Jag
kommer träffa er under våren på föräldramöten och föräldraråd. Ha en fin start
på terminen!
Återkoppling från december:
1) Tryggheten
på skolan enligt våra elever (resultatet av trygghetsenkäten)
o Inom frita:
§ Stor ökning
av trivseln på frita – kul!
§ Vår utmaning
är att utveckla frita för de äldre barnen så fler väljer att vara på frita även
i årskurs 3. Meddela gärna fritapersonalen om ni har några tankar som kan
hjälpa oss.
§ En del barn
upplever att det saknas en närvarande vuxen när det uppstår konflikter mellan
barn.
Jag vet att
fritapersonalen är i startgroparna att ta nästa etapp/steg i deras
utvecklingsarbete och där elevgrupperna är aktiva varje eftermiddag i fasta
rutiner, så alla har sina vuxna omkring sig och genomför sin aktivitet. På
detta sätt vill vi möta barnens intresse mer, att de får testa nya saker och
att de blir trygga och vi agerar på de konflikter som sker i gruppen.//rektor
o Inom
klassens ram:
§ Vi låg bra
till förra året kring trivseln på skolan, men vi ligger ännu högre nu. 83%
säger att de trivs alltid och 98,5% att de trivs alltid eller oftast.
§ Eleverna
säger att det är färre elever som är ensamma på skolan. På denna punkt har vi
utvecklats massor under senaste året.
§ Barnen
upplever fortfarande att det händer bråk på skolan i högre grad än genomsnittet
inom kommunens skolor. Men – våra siffror för utsatthet och bråk har blivit
bättre än förra året så vi rör oss framåt.
Jätteroligt att våra förändringar med zoner på skolgården, gemensam rast så fler vuxna är ute, allt värdegrundsarbete ute i klasserna på frita mm gör att eleverna ger oss så bra resultat. Vi kämpar med att det inte ska ske så många bråk mellan barn på skolan och våra insatser t.ex. de ovan gör att även de siffrorna har blivit bättre, även om de fortfarande är under kommunens genomsnitt.//rektor
o Generellt på
frågor som rör skolområde och skolan:
§ Fortsatt
positiv utveckling om att man får se ut och vara som man vill utan att bli
retad. 78% säger alltid och 94% säger alltid och oftast.
§ Våra elever
upplever att de är aktiva på rasterna, mer än kommunens genomsnitt.
§ Våra elever
pratar också vid problem med vuxen på skolan, kompisar på skolan eller
föräldrar, mer än kommunens genomsnitt. Inom denna fråga har vi också ökat
mycket sedan förra året.
§ Barnen
tycker vi har tryggat skolan och minskat antalet otrygga platser. 17,5% positiv
ökning och det ligger över kommunens genomsnitt.
§ Vi har ökat
både siffran för andelen som har vuxen på skolan de tycker om och vuxen som de
känner bryr sig om dem och vi ligger över kommunens genomsnitt.
Även inom dessa frågor så ser vi på skolan en positiv utveckling och är väldigt nöjda över vårt resultat. Otroligt att vi har ökat 17,5% kring mer trygga/mindre otrygga platser på skolan!
2) Omdömen och
närvaro, resultat höstterminen-23
o Vi har högre
närvaro hos eleverna än genomsnittet för kommunen. Det är bra då närvaro gynnar
ny gruppen och framför allt är en av de viktigaste förutsättningarna för att vi
ska kunna ge alla barn god undervisning och möjlighet att lära sig det de ska
kunna enligt läroplanen.
o
Vi ligger högre i omdömen än genomsnittligt i
kommunen. Vi ligger på ca 5-8% av elevgrupperna i åk 2 och 3 som behöver extra
stöd för att nå målen i kursplanen i matematik och svenska. Även om önskan är
att alla barn ska nå målen, så är 5-8% bra resultat för skolan. Förra året,
enligt statistik för Norrköpings åk 3 kring resultat av vationella prov, så låg
matematiken på 80% som klarade sig och 89% i svenska som klarade sig. Källa: Ny statistik om nationella prov i
grundskolan - Skolverket
3) Jullovsfrita
Fritidshemmet har haft ett superhärligt jullov. Många roliga
aktiviteter och eleverna har haft mycket inflytande i aktiviteterna.
Efter skolavslutningen öppnade ett café i fritaköket. Alla elever
fick en varsin plånbok med pengar i, både sedlar och mynt. De fick sedan själva
bestämma vad de önskade köpa av det cafét hade att erbjuda. En mycket rolig
aktivitet som både elever och pedagoger uppskattade, samt efterfrågat
igen.
Eleverna önskade också innan jul IKT (informations och
kommunikationsteknologi), vilket fyllde en hel dag. Där eleverna dels fick
spela lärspel på dator, skapa egna frågesporter online och delta i dem
samma. Andra aktiviteter så som gympasal och pyssel har också varit
ständigt närvarande. Eleverna har pysslar massor och varit i gympasalen för
fysisk aktivitet.
Under mellandagarna fortsatte dessa aktiviteter och det festades
även till med findukning och pynt när fritidshemmet firade in den nya
terminen.Under mellandagarna blev det också en utflykt till pulkabacken i
Ljunga för lite pulka åkning och fika. Fika som eleverna varit med och bakat
under veckan. Kort och gott ett mycket bra, roligt men också lärorikt
jullov!
Terminen började också den superbra med en invigning genom att
tillsammans tända dagsbergs OS-eld, detta med en eleverna egentillverkad fackla
och fackeltåg. Dagsbergs OS är också temat för början av terminen. Snölek
och aktiviteter som knyter an till olika vintersporter kommer att hållas. Så vi
hoppas på att snön får ligga kvar.
Personalen på fritidshemmet önskar alla en god fortsättning!
Kommande händelser i januari:
1) Studiedag
8/1
Vi har haft en studiedag som handlade om vår arbetsmiljö, läsåret 24/25, planering av vårterminen och en önskad workshop kring praktisk konflikthantering (kommer även en del 2 med Hanna Martisson i januari – se nedan). Spännande dag!
2) Lekbod
öppnar på nytt sätt
Under
november-december har en grupp pedagoger diskuterat och jobbat fram en ny
modell av hur vi ska använda oss av lekboden. Det kommer bli ett slags
pantsystem, de har fyllt på med saker att leka med, vi har en tavla där det
kommer finnas veckans lek/kluring/tävling och vi kommer till en början ha
elever från årskurs 3 som står i lekboden och är värdar med stöd från vuxen.
Boden kommer vara öppen med bodvärdar varje förmiddags- och lunchrast.
Snälla, hjälp oss att få detta att fungera bra genom att prata med era barn om vikten att ta hand om sakerna och inte ta sönder, samt lämna tillbaka sakerna till boden efter användning. Som ni vet har inköpspriser för allt ökat och vi kan inte köpa in hur mycket som helst om det snabbt tas sönder av elever. Så – vikten av att vara rädd om vara saker alltså!
3) Workshop med
Hanna Martisson, utbildningskontorets barnrättsombud, om konflikter mellan barn
och kränkningsanmälningar
Som en del två i arbetet med det praktiska konflikthanteringsarbetet som pedagogerna möter ofta, ibland dagligen, så kommer Hanna för att lära oss mer om konflikter, bra sätt att jobba med konflikter samt om kränkningsanmälningar.
Ha en fin start
på terminen och året!
Vänliga
hälsningar
Frida Dahlström
Rektor Dagsbergs skola,
Telefon: 011-155362,
frida.dahlstrom@norrkoping.se
www.norrkoping.se